#382 Labyrintti

                 Alakuloa, kantaaottavuutta ja keväistä toivoa



Julkaisuvuosi:2014
Ensikosketus: 2014
Helmeilevimmät biisit: Sata Silmää, Tää Päivä, Aurinkolahti, Pakenee
Löytyykö levyhyllystä: Spotify, yms.
  
                                          Levyn huumaavuus
                                                    7.7
Rauhatädin debyytti päättyy sanoihin tämä on vedätys (spotifyssa nimikappaletta tosin seuraa vielä alakuloinen, mutta huomattavasti kepeämpi bonusbiisi Lähtöruutu). Ensimmäisellä kuuntelukerralla koinkin tulleeni lievästi huijatuksi. Olin kuullut levyltä ennen sen kuuntelua kaksi biisiä, aurinkoiset ja keväiset Aurinkolahden ja Tää päivän, joissa elämän vastoinkäymiset ovat takana ja katse on eteenpäin, ja odotin koko levynkin tarjoavan kevyttä ja keväistä äänimailmaa ja raikasta, elämänmyönteistä räpäytystä. Labyrintti ei kuitenkaan vastannut ennakko-odotuksiani, mikä ei ole täysin huono asia.

Levy alkaa saundeiltaan keveämmillä ja teksteiltään enemmän henkilötasolla liikkuvilla biiseillä ja loppuu kaikinpuolin kaoottisempiin biiseihin, joissa otetaan selvästi kantaa yhteiskuntaan. Matka on kiinnostava ja yllättävä, mutta myös hieman pelottava. On silti hauskaa kuulla, että Rauhatäti osaa myhäilyn lisäksi myös tylyttää, ilmaista elämän taakan alla musertumista ja toimia äänenä maahanpoljetuille. Parasta levyssä onkin, että Rauhatäti on tajunnut että joka biisissä ei tarvitse olla oma itsensä, vaan että sitä voi omaksua eri rooleja. Silti, ehkä hieman valitettavastikin, Aurinkolahti ja Tää Päivä ovat levyltä ne helpoiten omaksuttavat biisit, vaikka koulukiusaamista käsittelevä Sata Silmääkin erottuu joukosta.

Eli, Labyrintti ei ole pelkkä myhäilyä, mutta kyllä Rauhatädiltä sekin onnistuu:   
 
  

Posted in , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Haku

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.