Holokaustisen progemusiikkijuhlat
Julkaisuvuosi: 1998
Ensikosketus: Toukokuu 2013
Helmeilevimmät biisit: The Photosession Quiet Drops, Lullaby, Symphonic Holocaust
Löytyykö levyhyllystä: Ei (valitettavasti)
Levyn huumaavuus
9.0
On olemassa muutamia elokuvia, joiden
soundtrack on yhtä tunnettu ellei jopa tunnetumpi kuin itse elokuva.
Näin on toisinaan esimerkiksi blaxploitaation tapauksessa (Across
110th Street, Superfly, Shaft...) ja toisinaan taas
italialaisen kauhun tapauksessa. Mietin nyt ennen kaikkea nerokkaan
Goblinin ja yhtyeen pitkäaikaisen jäsenen Claudio Simonettin töitä.
Goblin on todennäköisesti yksi eniten
elokuvamusiikkiin vaikuttaneista yksittäisistä artisteista ja
yhtyeistä, jos klassiseen musiikkiin nojaavia film score -säveltäjiä
kuten Bernard Herrmannia ei oteta lukuun. Koska Goblin tekee
kuitenkin tunnelmallista, toisinaan progressiiviseksi rockiksikin
laskettavaa musiikkia, on sen vaikutus kuultavissa myös monissa
bändeissä, jotka mainittuja elokuvia ovat ihailleet. Tällaisia
filmejä ovat siis vaikkapa Dario Argenton (Suspiria, Tenebre,
Phenomena) klassikot. Yhdysvaltain puolelta kannattaa mainita George A. Romeron Dawn of the Dead.
No, se Goblinista. Yhtyeen vaikutuksen
voi kuulla niin selvästi italokauhulle ja sen tunnelmille
kumartavissa yhtyeissä ja artisteissa kuten yhdysvaltalaisessa
Umbertossa, mutta myös suoremmin progressiivisen rockin perinteisiin
nojaavassa musiikissa. Ruotsalaisen Morte Macabren ainokainen albumi, Symphonic Holocaust, on juuri tällaisessä progen ja
elokuvamusiikin tienhaarassa seisova, huikea teos. Levy koostuu lähes täysin eksploitaatioelokuvien tunnussävelmien progeversioinneista. Jo levyn nimikin
ja kansi pääkalloineen ei viittaa niinkään oikeaan holokaustiin
vaan italiaisten kauhuelokuvien tapaan tiputella sanaa holocaust
milloin minkäkin elokuvan nimeen, on siinä sitten järkeä tai ei. (Cannibal Holocaust, Zombie Holocaust,
Porno Holocaust...) Tämä on eksploitaation laki: raflaavuus myy.
Jopa albumin kappale The Opening on cover Riz
Ortolanin säveltämästä Cannibal Holocaustin juustoisen kauniista ja samalla karmivasta tunnusmelodiasta.
Nelihenkisen Morte Macabren kappaleet
ovat sovituksiltaan polveilevia ja pitkiä ja siten progea, mutta alkuperäisteosten varjo
tuntuu niiden selvästi elokuvallisia mielikuvia herättävissä
pitkissä tunnelmajaksoissa, jolloin lepakot ryömivät ulos
luostarin tapulista lehahtaen yöilmaan ja rottien armeija vikisee
jossain syvällä maan alla. Tällaisia elokuvamusiikille
tunnusomaisia piirteitä ovat esimerkiksi aavemaisesti taustalla
hiipivät ihmisääniltä kuulostavat, messuavat osuudet (kuten Lucio Fulcin City of the Living Dead -elokuvasta nostetussa kappaleessa Apoteosi del mistero), jotka taitavat olla
ennemminkin mellotronilla toteutettuja. Kaikki yhtyeen jäsenet,
jotka soittelevat noin muuten yhtyeissä Landberk, Paatos, Dungen ja
Anekdoten, käyttelevät soitinta albumin mittaan.
Mellotronia käytetään myös
oivallisesti hyödyksi kappaleessa Sequenza ritmica e tema (jälleen Fulci ja The Beyond) joka on mahdollisesti levyn häiritsevin kappale alun häiritsevine vikinöineen, jazzahtavine rumpuineen ja lähes
raastavasti revittelevine kitaroineen. Tietysti mellotron tuo myös mieleen
progerockin historiasta King Crimsonin, jonka 60-70-luvun levyillä
tämä aliarvostettu soitin toimi olennaisena osana äänimaisemaa.
The Photosession, joka yllättäen kuultiin alunperin pornoelokuvassa Golden Girls, on kaikkein eniten King Crimsonia
vyöryvine aaltoineen ja sitä matkivine symbaaliniskuineen ja
hiljaa, kuin veden alta, kumajavine perkussioineen. Post-rockin
puolelta Morte Macabre tuo mieleen kotoisen ja valitettavasti
edesmenneen Magyar Possemme Porista. Kuunnelkaapa vaikka naisäänen
käyttöä kappaleessa Lullaby (elokuvasta Rosemaryn painajainen). Jos kappale ei tuo mieleenne
Kings of Time -albumia, mielestäni edelleen hienointa Suomessa
julkaistua post-rock-levyä, olen ihmeissäni.
Symphonic Holocaustilla onkin
ymmärretty erinomaisesti se, että kauhu ei ole vain hirvittävää
revittelyä tai kynsien puremista seuraavaa säikäytystä
odotellessa. Kuten kaikki tyylikkäät kauhufilmit, levy ei
säikyttele, vaan luo vahvuutensa yleisestä epätodellisuuden, jopa
avuttomuuden tunteesta. Se on myös melankolisen kaunista. Lullaby jatkuu kitaranäppäilyiden siivittämään Quiet Dropsiin (sävellys Goblin, elokuva Joe D'Amaton Buio Omega), jota
suloisempaa ja tunteellisemman kuuloista progea saa progemetallin,
ylituotannon ja rasittavan kikkailun aikana hakea. Eksploitatiivisuus
voi olla mautonta, mutta Symphonic Holocaust ei sitä ole. Tämä on
yhtaikaa kalmankalpea ja lämmin kokemus, sopien soitettavaksi niin
yksinäisiin autoajeluihin kesäöinä kuin hyvän kaverin kanssa
viiniä nauttiessa.